Intervju med fader Chad Hatfield President ved St. Vladimir’s Orthodox Theological Serminary i avisen Dagen 13. desember.
Kristne må dypere inn i Guds kjærlighet når verden blir mer ugudelig, mener den ortodokse presten og teologen fader Chad Hatfield.
– De første ordene som er talt av Gud selv i Bibelen, er: «Hvor er du»? sier amerikaneren Hatfield, som besøkte Bergen og Hellige Bebudelsen Ortodokse Menighet i forrige uke.
Han viser til Skaperens spørsmål til Adam etter syndefallet i 1. Mosebok.
– Vår Gud er en gud som søker oss, sier han.
Ikke sint gud
Nettopp dette tenker han er kjernen i inkarnasjonen, at Gud ble menneske i Jesus fra Nasaret
– Vi har ikke en gud som er sint og ønsker å hevne seg på oss, men en som elsker oss så mye at han kommer til oss for å redde oss, sier fader Chad.
Han er president ved St. Vladimir’s Orthodox Theological Seminary utenfor New York. Der underviser han blant annet om missiologi og evangelisering.
Frelse som prosess
I ortodoks teologi er inkarnasjonen og oppstandelsen knyttet sammen. Fader Chad påpeker at både ikonet for Jesu fødsel og for Jesu oppstandelse viser svarte huler. I stallens og gravens mørke, kommer lyset – og et nytt liv som gir håp til alle som får se det.
– Gud slutter aldri å søke oss, sier fader Chad.
Men han legger til at mennesket har det med å bevege seg bort fra Gud.
– Det kristne livet dreier seg om en total omvendelse. Noen tenker at dette er negativt, men saken er at vi bommer hele tiden, sier han.
Derfor tenker man i ortodoks teologi om frelsen som en prosess, som Gud hele tiden jobber med.